Sukces Jakuba Janczury! Preludium 24 Narodowego Centrum Nauki (NCN) w Katedrze Kognitywistyki
Mamy grant NCN!
Z radością informujemy, że Jakub Janczura otrzymał grant Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu PRELUDUM 24. W projekcie Filozoficzne dociekania z dziećmi jako droga do rozumienia emocji: o znaczeniu programu "Filozofia dla Dzieci", którego opiekunem jest prof. Arkadiusz Gut przeprowadzone będą kompleksowe badania, które mają zidentyfikować, w jakim stopniu uczestnictwo dzieci w filozoficznych dyskusjach na temat emocji przyczynia się do rozwoju ich wiedzy i umiejętności emocjonalnych. Filozofia dla Dzieci zakłada, że filozofowanie pomaga dzieciom w abstrakcyjnym myśleniu, argumentacji i tworzenia alternatywnych koncepcji.

Filozoficzne dociekania z dziećmi jako droga do rozumienia emocji
O znaczeniu programu "Filozofia dla Dzieci”
Kierownik grantu: Jakub Kacper Janczura
Opiekun Naukowy/Promotor: prof. Arkadiusz Gut
Filozofia dla Dzieci to metoda edukacyjna, która angażuje dzieci w filozoficzne dyskusje na tematy, które pobudzają ich myślenie krytyczne i logiczne. Ta metoda została opracowana przez Matthew Lipmana i zdobyła popularność w ponad 60 krajach. Dzieci uczestniczące w filozoficznych rozmowach mogą rozwijać swoje umiejętności myślenia, otwartość społeczną i ciekawość świata.
W ostatnich latach pojawił się projekt badawczy, który ma na celu zbadanie wpływu filozoficznych dyskusji na dzieci w zakresie rozumienia emocji. Badacze chcą dowiedzieć się, jak uczestnictwo dzieci w filozoficznych rozmowach może wpływać na ich zdolność do rozumienia emocji i rozwijania umiejętności poznawczych, takich jak refleksja i zrozumienie pojęć emocjonalnych.
W tym projekcie badawczym podkreśla się, że filozofowanie to proces poznawczy, w którym dzieci formułują, rozważają i analizują różne myśli i przekonania. Badacze chcą pokazać, jak filozofia dla dzieci może wspierać naukę dzieci w zakresie emocji poprzez dialog edukacyjny. Celem jest rozwijanie zdolności intelektualnych dzieci, w tym zrozumienia emocji.
Rozumienie emocji jest postrzegane jako kluczowy element kompetencji emocjonalnych, który możemy określić jako umiejętność zrozumienia istoty, przyczyn i konsekwencji emocji. Jego głównym celem jest umożliwienie dziecku rozpoznawania, wyjaśniania i przewidywania emocji, kontrolowanie sposobu ich wyrażania oraz regulowanie doświadczania emocji.
W ramach tego projektu przeprowadzane jest kompleksowe badanie, które ma zidentyfikować, w jakim stopniu uczestnictwo dzieci w filozoficznych dyskusjach na temat emocji przyczynia się do rozwoju ich wiedzy i umiejętności emocjonalnych. Filozofia dla Dzieci zakłada, że filozofowanie pomaga dzieciom w abstrakcyjnym myśleniu, argumentacji i tworzenia alternatywnych koncepcji.
Badania nad wpływem filozoficznych dyskusji na dzieci i ich rozumienie emocji mają potencjał przynieść wiele korzyści. Dzięki udziale w takich dyskusjach dzieci rozwijają umiejętności emocjonalne np. uczą się lepiej rozumieć swoje własne emocje oraz emocje innych osób, poznają naturę mieszanych emocji, czy samoregulacji. Ponadto, filozoficzne rozmowy wymagają logicznego myślenia, analizy i argumentacji, co prowadzi do rozwoju umiejętności krytycznego myślenia. Dodatkowo, dzieci angażują się w aktywną komunikację, co wzmacnia ich umiejętności komunikacyjne. Wszystko to przyczynia się do wszechstronnego rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i społecznego dzieci.