Kognitywistyka

Harwardzki Yard. Wolność słowa a idea uniwersyteckiej edukacji

2024-09-27

harvardzki-yard1-fa-09-2024-1.jpg

W eseju pt. „Harwardzki Yard – wolność słowa a idea uniwersyteckiej edukacji” opublikowanym w Forum Akademickim nr. 9 2024, prof. UMK Arkadiusz Gut rozważa, jak pogodzić opowieść o ponadczasowych wartościach uniwersyteckiej edukacji z reakcjami studentów na bieżące konflikty.  

Proponuje połączenie idei dwóch Noblistek Marii Ressy i Olgi Tokarczuk. Jest to esej napisany podczas pobytu w Harvard University, który opowiada, jak bieżące sytuacje społeczne, wyborcze, konflikty rozniecają debatę o zaangażowaniu uniwersytetów w bieżące sprawy świata i zderzają ją z pragnieniem wolności słowa. Profesor reportersko przedstawia, jak wir wydarzeń wciągnął Uniwersytety w kontekst sporu i wymusił ponownie przemyślenie tego, jak zmieścić w jednej przestrzeni opowieść o wartościach, odpowiedź na bieżące konflikty z nauczaniem przekraczającym teraźniejszość. Jak spiąć w całość kulturową różnorodność studentów, ich światopoglądowe odmienności i umocnić wiarę w wolność słowa? Na koniec w swoim eseju Profesor Gut mówi o potrzebie włączenia w życie uniwersyteckie i nauczanie trybu czułego rozmówcy i wytrwałego słuchacza. Cały esej do przeczytania w Forum Akademickim https://miesiecznik.forumakademickie.pl/czasopisma/fa-9-2024/  w zakładce: Życie Akademickie a także tutaj.

Andrzej Zykubek
Kognitywistyka